Jasmina Delalut, Okleveles vegyészmérnök
Főoldal >Immunoblog >Érdekességek > Sport és egészség a téli hónapokban

Sport és egészség a téli hónapokban

Milyen hatással van a sport az immunitásunkra?

Az egészség megőrzése rendszeres és mérsékelt testmozgást igényel, a jó fizikai kondíció számos komoly betegség kialakulását és problémát meg tud akadályozni, ugyanis pozitív hatással van az immunrendszerre, a testre és annak működésére.

 

 

Mi az immunrendszer és miért csökken az immunitás?

Az immunrendszer a szervezetünk védekezőmechanizmusa, ami megvéd minket a belső és a külső tényezők káros hatásaitól. A test immunrendszerének a válasza hozzájárul az immunsejtek komplex és harmonikus működéséhez.

Amikor az immunrendszerünk nem működik megfelelően, azt mondjuk, hogy csökkent az immunitásunk. Ez idő alatt a sportoló különböző fertőzéseknek van kitéve. Annak érdekében, hogy fenntartsuk a test természetes önvédelmi mechanizmusát, a kiegyensúlyozott étrend elengedhetetlen, ugyanis ez biztosítja a napi energiaszükségletünket. Szükséges, hogy a megfelelő időpontban megfelelő mennyiségű szénhidrátot és fehérjét fogyasszunk, ugyanakkor a megfelelő vitamin, ásványi anyag és folyadék fogyasztása is elengedhetetlen. Egy olyan sportoló, aki vegyes, változatos ételeket fogyaszt, és követi a sportolói étrend alapvető szabályait, alacsonyabb fertőzésveszélynek van kitéve. Egy olyan sportoló, akinek az étrendje kevés zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz, hamarabb és gyakrabban fertőződhet meg.

Immunitás télen

Télen gyakoriak a különböző vírusfertőzések és megfázások. De a vírusos fertőzések nem az időjárás-változás és a hideg idő következményei. Annak ellenére, hogy különböző vírusok akkor jelennek meg, amikor a hőmérséklet csökken, ez nem jelent egyet az időjárás-változással. „Az életstílusunk nagyobb hatással van az immunitásunkra, mint a környezetünk. Az őszi megfázáshullám, amit az influenzahullám követ, annak a következménye, hogy többet tartózkodunk zárt környezetben, ami ideálisabb közeget biztosít a fertőzések terjedésére, mint a levegő lehűlése. Ha a környezet közvetlen hatással lenne az immunitásunkra, akkor például az extrém időjárási körülmények között élő eszkimók sokkal sűrűbben betegednének le, mint mások. A valóságban ez épp ellenkezőleg van, magyarázza Dr. Nena Kopčavar Guček.

Az immunrendszer támogatása

Az sportétrendet olyan étrend-kiegészítőkkel is ki lehet egészíteni, mint pl. az Imunoglukan P4H®, ami C vitamint és cinket tartalmaz, ez pedig szabályozza az immunrendszer működését és aktiválja a test természetes védelmét.


Az étrend-kiegészítőket gyógyszertárban tanácsos vásárolni, ahol a gyógyszerész szakmai tanácsot tud adni.

Vírusfertőzés, megfázás és torokfájás

Alacsony immunitás esetén vírusfertőzés esete állhat fenn. Egy vírusfertőzés vagy megfázás torokfájással kezdődik és orrfolyással folytatódik, amit általában köhögés követ. Több mint 200 olyan vírus van, ami megfázást okoz, és a kültéri hideg levegő, valamint a zárt beltéri száraz levegő tovább száríthatja a nyálkahártyát, ami felgyorsíthatja a fertőzést. A vírusfertőzés esetén az antibiotikum nem jelent megoldást! A torokfájást általában rekedtség, legyengült hang, torokkaparás, égés és nehézkes nyelés kíséri.

Megfázás esetén engedélyezett az edzés a sportoló számára?

Enyhébb tünetek esetén a sportoló dönthet úgy, hogy az alacsony hőmérséklet ellenére is kint edz. A sporttevékenység elősegíti az immunrendszer működését. Tanácsos, hogy a sportoló takarja el a száját és a torkát egy védőmaszk segítségével, és öltözzön fel megfelelően a tevékenységhez.

Válassza az Ön számára megfelelő teméket

Az Imunoglukan P4H®-et szervátültetésen átesett betegek nem használhatják. Immunszupresszív terápiában részesülő betegek csak orvosi konzultációt követően használhatják. A javasolt napi mennyiség vagy arány nem növelhető!

A táplálékkiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott és sokoldalú táplálkozást.