Matic Dolinar, MSc Pharm
Főoldal >Immunoblog >Érdekességek > A stressz és az immunrendszer tizenéveseknél és diákoknál

A stressz és az immunrendszer tizenéveseknél és diákoknál

A tizenéves kor a nagy testi és érzelmi változások ideje. A tizenévesek teste folyamatos stressznek van kitéve a hirtelen hormonális változások, a gyors növekedés, az iskolai dolgozatok, a sportesemények, bulik, késő esti kimaradások, az izgatottság, valamint a szülőkkel folytatott viták miatt. Ezek pedig drasztikusan gyengítik az immunrendszert, továbbá fogékonnyá teszi a szervezetet a különféle fertőzésekre és így könnyebben kialakulhat a megfázás vagy az influenza. Persze nemcsak a tizenévesek vannak kitéve a stressznek – a diákok és a felnőttek számára stresszforrást jelentenek tanulmányaik, vizsgáik, egyéb feladataik, valamint a munkájuk, ahol számos projekten dolgoznak és többféle kötelezettségnek tesznek eleget.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy erősítsük az immunrendszerünket és az ellen tudjon állni az említett változásoknak?

1. Elegendő alvás

Vizsgálatok kimutatták, hogy az alváshiány ugyanolyan hatással van a szervezetünkre, mint a stressz. A tizenéveseknek napi 9-10 óra alvásra van szükségük. Az ő természetes alvásciklusuk eltér a felnőttekétől, mert a bioritmust szabályozó melatonin hormon szintje két órával később éri el a csúcsot, mint a felnőtteknél, akiknek napi 7-9 óra alvásra van szükségük. Ez azt jelenti, hogy egy tinédzser, aki 7-kor kelt, ugyanolyan fáradtnak érzi magát, mint az a felnőtt, aki reggel 5-kor kelt.

2. Megfelelő étrend

Az immunrendszer megerősítése szempontjából kiemelkedően fontos a megfelelő étrend. Tanácsos vitaminokban (különösen C-vitaminban), ásványi anyagokban és antioxidánsokban gazdag zöld leveles zöldségeket enni. A vastag héjú gyümölcsök, mint például az alma vagy a körte, sok rostot tartalmaznak, míg az eperben rengeteg C-vitamin található. Ehetünk dióféléket és magvakat, amelyek sok fehérjét, ásványi anyagot és egészséges zsírokat tartalmaznak, de megtalálható bennük az immunrendszer számára fontos cink is. A teljes kiőrlésű ételekben, így a barna tésztában, barna rizsben, teljes kiőrlésű kenyérben stb. olyan szénhidrátok vannak, amelyek kiváló hosszú távú energiaforrást biztosítanak. Ajánlott a hal fogyasztása, mert nagyon jó fehérjeforrás és egészséges zsírokat is tartalmaz.

Az iskolai felelések vagy kimerítő foci edzések pedig legyenek mindössze ártalmatlan darabjai a mindennapok színes mozaikjának. 

3. Rendszeres testmozgás

Az immunrendszer megerősítése szempontjából elsődleges fontosságú a napi 30 perces rendszeres testmozgás. A testmozgás javítja a vérkeringést, így az immunrendszer védekező sejtjeinek mozgását is.

4. Relaxálás

Napi egy alkalommal meditáció, jóga és légzőgyakorlatok formájában relaxálni jótékony hatással van a szervezetre, megnyugtatja az idegrendszert, továbbá csökkenti a stressz szintjét és az arra adott immunválaszt. Egyes szakértők javasolják a rendszeres szaunázást, ami szintén csökkenti a stresszt, csökkenti a vérnyomást, fiatalítja és tisztítja a bőrt, és az egész szervezetre kedvezően hat.

Gyerekek, tinédzserek, diákok, felnőttek, idősek – a stressz a modern élet kellemetlen velejárója, amelyet egyszerűen nem lehet elkerülni. A stressz akkor is megjelenik, amikor a legkevésbé várjuk. Ezért hát érdemes követni a fentebb megfogalmazott tanácsokat, amelyek segítségével kitűnően meg tudjuk erősíteni az immunrendszerünket, és védekezni tudunk a mindenhonnan ránk leselkedő veszélyek ellen. Az iskolai felelések vagy kimerítő foci edzések pedig legyenek mindössze ártalmatlan darabjai a mindennapok színes mozaikjának.

Válassza az Ön számára megfelelő teméket

Az Imunoglukan P4H®-et szervátültetésen átesett betegek nem használhatják. Immunszupresszív terápiában részesülő betegek csak orvosi konzultációt követően használhatják. A javasolt napi mennyiség vagy arány nem növelhető!

A táplálékkiegészítő nem helyettesíti a kiegyensúlyozott és sokoldalú táplálkozást.